*gambar seterusnya akan di upload dari semasa ke semasa*

Wednesday, August 22, 2012

Panduan Am Jemaah Haji - Tukaran Wang Riyal

TUKARAN WANG RIYAL:

Sebelum berangkat ke Mekah atau Madinah, jemaah haji disarankan menyediakan sedikit wang dalam mata wang Riyal Arab Saudi dan di bawa semasa perjalanan. Ia berguna untuk membuat apa2 pembayaran yang mungkin perlu semasa perjalanan sebelum sampai di Mekah atau Madinah. Di Mekah atau Madinah, pihak Tabung Haji ada menyediakan kauter pengeluran wang simpanan Tabung Haji di Maktab masing-masing.

Tukaran wang Riyal ini boleh dibuat di bank tempatan atau Pengurup Wang. Sediakan lah dalam nilai RM300.00 - RM500.00. Pastikan ia dalam nilai pecahan2 yang kecil walaupun dalam kepingan yang banyak. Nilai yang kecil ini memudahkan untuk pembayaran yang kecil nilainya. Jangan pilih nilai Riyal yang tinggi spt Riyal 500 sahaja. Ia mungkin mudah diisi dalam bag duit tapi ia sukar untuk dibelanjakan. Kadang kala nilai barang yang cuma beberapa Riyal sahaja spt air mineral terpaksa dibayar dengan Riyal tinggi disebabkan tiada tukaran. Memang mata wang Malaysia diterima oleh kebanyakan kedai di Mekah, tetapi ia akan lebih menguntungkan pihak penjual. Kepingan nilai Riyal yang tinggi yang anda ada hanya boleh dibelanjakan untuk nilai barangan yang berharga tinggi sahaja.

Pengalaman lalu saya, Pengurup Wang tempatan juga menolak untuk membuat tukaran Riyal 500.00 ini kenilai kecil disebabkan kepingan Riyal bernilai tinggi ini tidak mudah dijual semula, atau tak laku. Maksudnya, jika ia menyimpan Riyal 500.00, tiada pelanggannya yang akan meminta kepingan Riyal tersebut berbanding nilai yang kecil.

Kadang kala semasa dalam perjalanan, ada kutipan derma. Anda tentulah ingin turut menyumbang, tapi tidak dapat turut membuat sumbangan kerana tiada pecahan kecil dalam saku anda. Melainkan anda memang bersedia untuk menyumbang dengan nilai tinggi.

Penerangan ini adalah sebagai panduan tambahan sahaja, ia berpandukan pengalaman jemaah haji yang lalu. Semoga ia bermenafaat.

No comments:

Post a Comment