*gambar seterusnya akan di upload dari semasa ke semasa*

Thursday, August 23, 2012

Panduan Am Jemaah Haji - Solat Di Masjidil Haram

SOLAT DI MASJIDIL HARAM:



Bagi yang belum pernah mengerjakan haji atau umrah, mungkin menggambarkan suasana di Masjidil Haram sama seperti keadaan masjid di Malaysia. Panduan ini mungkin dapat membantu jemaah haji memahami suasana di sini.

Solat Saf Hadapan:



Jika anda berharap untuk duduk disaf yang hampir dengan Kaabah, datanglah awal, seawal beberapa jam sebelum masuk waktu solat. Dimusim haji, Masjidil Haram menjadi tumpuan berjuta jemaah haji. Ada jemaah yang datang pagi untuk suboh dan balik selepas isyak. Oleh itu, jika anda datang lewat, jangan lah melangkah2 bahu jemaah lain untuk mendapat saf hadapan, belum tentu ada ruang kosong dihadapan. Bukan spt di Malaysia, jika kita datang lewat pun, masih ada saf hadapan yang kosong.

Masjidil Haram mempunyai beberapa tingkat untuk bersembayang. Lazimnya semangkin tinggi semangkin longgar kepadatan jemaah. Ada tangga bergerak disediakan untuk naik ketingkat-tingkat tersebut, atau gunakan tangga. Anda perlu bersabar, berbaris ikut giliran dan tak perlu berasak semasa naik dan turun.

Dataran disekeliling Masjid juga ada jemaah yang gunakan untuk bersembayang. Malah di waktu tertentu, hingga sampai ke jalan-jalan raya juga ada saf sembayang. Di tempat tersebut anda perlu ada sejadah sendiri. Sentiasa bawa bersama sejadah untuk kemudahan ini. Pihak masjid tidak menyediakan apa-apa sejadah.



Jika anda berada di saf pada laluan saie antara Safa dan Marwa, anda perlu beralih segera selepas selesai solat waktu, sebab kawasan tersebut digunakan oleh jemaah yang akan bersaie. Begitu juga jika anda berada disaf pada kawasan tawaf, anda perlu berundur untuk memberi laluan kepada jemaah yang mahu tawaf.

Jemaah Lelaki dan Wanita:
Jika anda datang bersama pasangan anda, pastikan anda berdua tidak duduk berdekatan. Lelaki duduklah dikelompok lelaki dan wanita duduklah dikelompok wanita. Cubalah elakkan dari bercampur antara lelaki dengan wanita. Buat janji tempat dan masa pertemuaan dengan pasangan anda. Di Masjidil Haram, suasana jemaah lelaki dan wanita bercampur ini amat ketara dan sukar dikawal, terutama di tingkat2 atas. Ia berbeza di Masjid Nabawi di Madinah, jemaah haji lelaki dan wanita dipisahkan dan terkawal. Anda akan rasai perbezaan suasana ini.

No comments:

Post a Comment