*gambar seterusnya akan di upload dari semasa ke semasa*

Thursday, August 23, 2012

Panduan Am Jemaah Haji - Kasut

KASUT IHRAM:



Kasut adalah penting juga dalam kerja haji. Kasut yang sesuai boleh mengelakkan rasa was-was kerja haji kita. Disarankan guna kasut "selipar jepun" yang pasti mendedahkan kelima-lima jari kaki sepanjang masa. berbanding kasut jenis lain kadang kala anak jari kaki terlindung disebalik kulit kasut. Oleh itu untuk mengelakkan rasa was-was ini kemudian hari, sebaiknya gunakan kasut jenis "selipar jepun".

Untuk membeli kasut jenis ini, pilihlah saiz yang sesuai dengan kaki kita. Sebaiknya jenis yang lembut dan tiada tepian yang tajam pada tali kasutnya. Lebih elok jika dapat membiasakan diri memakai kasut jenis ini. Ia akan dapat mengeraskan kulit terutama pada celah ibu jari kaki dan kulit atas kaki yang terkena tali kasut. Kerja haji ini memerlukan banyak aktiviti berjalan. Dari maktab ke masjid ulang-alik setiap hari boleh menyebabkan kulit kaki yang bergesel dengan tali kasut ini terluka. Oleh itu jika kaki telah dibiaskan dengan kasut jenis ini, ia dapat mengelakkan kejadian luka disebabkan bergesel dikaki pada bahagian berkenaan. Luka dikaki walaupun kecil akan menyebabkan pergerakan terbatas.

Bagi jemaah haji yang belum pernah melakukan umrah atau haji, panduan ini mungkin dapat membantu. Sediakan karung kasut buatan sendiri. Seperti juga bag bagasi, berikan tanda tersendiri supaya mudah dikesan dan dikenali. Jangan guna bag plastik ketika membeli barang harian untuk karung kasut ini, kerana kaedah tersebut lazim digunakan oleh jemaah haji seluruh dunia. Anda akan kesukaran mengesannya kerana akan ada banyak karung plastik yang serupa di sana. Oleh itu karung kasut ini amat berguna ketika memasuki masjid. Masukan kasut yang dipakai dalam karung kasut ini dan letakkan ditempat yang disediakan. Tidak perlu dibawa bersama ketempat sembayang. Perhatikan keliling dan kenalpasti tanda-tanda sekitar supaya mudah untuk mengambil kembali kasut untuk keluar. Sebolehnya duduklah dilokasi yang mudah sampai ke lokasi simpanan kasut tersebut.

Jika anda datang ke masjid bersama-sama suami atau isteri atau rakan2 yang berjanji untuk masuk dan keluar balik bersama, masukanlah semua kasut dalam satu karung kasut atau rangkaikan kesemua karung2 kasut isteri/suami/teman anda. Cara ini anda/teman anda dapat mengesan samaada, isteri/suami/teman anda masih belum keluar masjid atau sudah beredar keluar. Tidaklah anda tertinggal teman atau ditinggalkan teman.

Jika kehilangan atau tak jumpa kasut atau tersalah letak kasut anda, usah bimbang. Jangan ambil kasut orang lain pula. Teruslah ke pasar disepanjang jalan perjalanan balik ke maktab. Belilah kasut yang baru.

Penerangan ini hanyalah sebagai panduan am sahaja, khusus bagi jemaah haji yang belum berpengalaman. Semoga bermenfaat.



No comments:

Post a Comment