*gambar seterusnya akan di upload dari semasa ke semasa*

Saturday, August 25, 2012

Panduan Am Jemaah Haji - Saie

SAIE dan BERGUNTING:



Saie:
Untuk panduan, lokasi tempat saie adalah disudut Hajar Aswad pada Kaabah. Tempat saie ini telah pun bercantum dengan Masjidil Haram. Malah ketika solat waktu, tempat saie ini turut dipenuhi oleh jemaah untuk bersolat. Jika anda sedang menghadap Kaabah di sudut Hajar Aswad, di kiri anda adalah Safa dan Marwa di kanan. Saie dimulakan dari Safa dan berakhir di Marwa. Gunakan tasbih tawaf 7 biji bagi mengingati bilangan saie mencukupi 7 dan mesti berakhir di Marwa. Jika ragu2 bilangan tersebut, tambahlah sehingga yakin cukup 7 dan mesti berakhir di Marwa.

Berdoa:
Digalakkan berdoa setiap kali tiba di Safa atau Marwa. Buku doa haji akan banyak membantu. Bawalah bersama dgn menggantung dileher anda. Jika anda tidak hafal, buka dan bacalah doa-doa tersebut. Pengalaman saya, membaca terjemahan doa dalam bahasa Melayu lebih menusuk kalbu kerana ia difahami. Usah malu membaca doa dalam bahasa Melayu dengan suara yang agak kuat dengan lancar, sebab jemaah lain disekeliling kita bukan orang Melayu. Mereka tak faham dan tak peduli pun. Sebaliknya anda akan terasa syahdunya doa tersebut.

Bergunting:
Selesai saie boleh terus bergunting di Marwa. Usah terima tawaran upah gunting rambut di sini. Anda mungkin akan terperangkap dengan harga yang teramat-amat tinggi. Sebaiknya anda guna gunting sendiri. Bawalah sendiri gunting lipat yang kecil.

Jika anda menawarkan diri untuk menggunting rambut jemaah yang lain, anda perlu bersedia dengan keadaan ini. Sebaik sahaja anda selesai menggunting satu kepala akan ada kepala2 lain meminta untuk mohon tolong diguntingkan.

Jika anda menawarkan gunting anda untuk dipinjamkan kepada jemaah lain. Anda akan menunggu lama disitu kerana gunting tersebut akan bertukar-tukar tangan jemaah.

Semoga ia menjadi panduan berguna kepada bakal jemaah haji.

No comments:

Post a Comment