*gambar seterusnya akan di upload dari semasa ke semasa*

Saturday, August 25, 2012

Panduan Am Jemaah Haji - Tasbih 7 Biji

TASBIH 7 BIJI:

Tasbih 7 biji berguna untuk membantu mengingat bilangan tawaf atau saie. Disebabkan kita berasak-asak ketika tawaf atau saie menyebabkan kita mungkin terlupa kiraan bilangan tawaf atau saie. Untuk menghilangkan keraguan bilangan tersebut dinasihatkan jemaah haji mennggunakan alat pembilangan tasbih 7 biji ini. Longsorkan sebiji sebaik sahaja selesai satu pusingan tawaf atau satu larian saie. Hinggalah selesai 7 biji untuk selesai tawaf atau saie.

Alat pembilang elektronik atau bukan elektronik ada dijual dipasaran. Bagaimana pun Tasbih 7 Biji ini boleh dibuat sendiri dengan biji tasbih terpakai atau manik-manik sebanyak 7 biji, benang kasar dan gelang cincin kunci. Saiz  gelang cincin kunci ini sebaiknya muat untuk disarungkan pada jari anda.

Masukan manik-manik 7 biji dalam benang kasar. Biji manik tersebut perlulah boleh dilongsor dan tetap pada kedudukan setelah dilongsor. Tidak seperti tasbih biasa, dimana biji tasbihnya terlalu longgar. Manik 7 biji disusun memanjang. Matikan di satu hujung benang pada gelang cincin kunci dan satu hujung disimpul mati supaya manik-manik 7 biji tersebut tidak jatuh.

Cara menggunanya, sarungkan gelang cincin pada mana-mana jari anda dengan biji tasbih dalam genggaman.

Longsor kesemua 7 biji kesatu hujung. Sebaik anda menamatkan dengan sempurna satu pusingan tawaf atau saie, longsorkan sebiji tasbih kehujung yang kosong. Ulang sehingga selesai tawaf atau saie. Apabila kesemua 7 biji tasbih telah dilongsor ke hujung benang yg bertentangan, yakinlah anda telah menyelesaikan 7 pusingan tawaf atau 7 larian saie.

Diharap kaedah ini dapat membantu anda ketika mengerjakan tawaf dan saie.  

No comments:

Post a Comment