*gambar seterusnya akan di upload dari semasa ke semasa*

Wednesday, August 22, 2012

Panduan Am Jemaah Haji - Bagasi

BAGASI:

Setiap bag bagasi perlu dijahit atau dilekatkan dengan label jemaah haji Malaysia dan maklumat penerbangan, maktab haji, nama dan alamat kediaman di Malaysia. Tulis juga no telepon di Malaysia jika ada, supaya mudah dihubungi jika bagasi tersebut tercicir untuk dipulangkan. Kain pelekat ini lazimnya boleh dibeli dan dijahit di kedia urusan kerja haji.

Bagasi sebaiknya tidak terlalu besar atau terlalu kecil. Ia akan memudahkan perjalanan kita apabila ia dalam bidang keupayaan diri sendiri tanpa perlu bantuan orang lain. Usah bimbang jika kehabisan pakaian di Mekah atau Madinah. Ada masa untuk kerja membasuh. Malah boleh beli keperluan pakaian di sana. Tentu lebih mudah bawa wang dari membawa barang.

Memadai 1 bagasi sahaja. Mudah mengendalikan 1 bagasi yang agak besar berbanding jika mengendalikan beberapa bagasi yang kecil. Perlu diingat, semua jemaah haji mempunyai keperluan masing2. Oleh itu jika kita dapat kendali sendiri bagasi kita, ia akan memudahkan urusan haji kita.

Sebaiknya bagasi disalut dengan tali jaring yang kukuh. Ia untuk memudahkan semasa kerja2 pemunggahan. Pekerja pihak pengangkutan tidak ada masa memberi perhatian pada bagasi2 yang banyak untuk ia uruskan. Ia akan capai dan campak saja. Jika ada jaring ini, ia memudahkan pekerja tersebut. Kadang kala disebabkan kerja2 pemunggahan ini, bag bagasi tersebut pecah. Oleh itu jaring yang kukuh ini akan dapat mengelakkan pakaian bertaburan jika bagasi berkenaan pecah. Jaring bagasi ini boleh dibeli dikedai2 urusan haji. Pilih tali yang besar berbanding yang kecil. Tali yang besar lebih kukuh disamping tidak menyakitkan jari jemari semasa menariknya.

Lazimnya bag bagasi yang dibeli hampir serupa dengan bag bagasi jemaah haji lain. Oleh itu beri tanda pengenalan bagasi yang unik untuk bagasi sendiri. Usah guna tanda pengenalan yang biasa. Buat sendiri dengan tali atau kain dengan warna yang terang supaya mudah dilihat dan dikenal pasti. Memilih warna bag bagasi yang terang spt warna merah akan mudahkan kita mengenali bagasi kita. Warna hitam atau kelabu adalah warna lazim yang digunakan kebanyakan jemaah haji.

Jika perlu untuk beli barang untuk kenangan di tanah air, boleh beli sebanyak mana pun. Tapi pastikan ia dihantar melalui pos. Beli awal supaya boleh buat urusan pos barang2 tersebut dimasa senggang. Usah tunggu saat akhir, sebab ketika itu semua pihak akan terlalu sibok. Lazimnya ada wakil pos barang2 di Maktab2 jemaah haji Malaysia. InsyaAllah barang tersebut akan selamat sampai ke tanah air. Malah ia mungkin akan sampai lebih awal dari jemaah haji ke tanah air. Begitu juga dengan Air Zam-Zam, pos sahaja, tak perlu bawa melalui bagasi semasa balik. Ia akan menyusahkan diri. InsyaAllah ia akan selamat sampai ke tanah air jika diuruskan awal.

Panduan ini sebagai tambahan sahaja. Ia dari pengalaman jemaah haji yang lalu. Lain2 yang disyaratkan oleh Tabung Haji dan Pusat Penerbangan masih perlu dipatuhi.

No comments:

Post a Comment